Główne założenia dydaktyczno-wychowawcze na ten miesiąc:
- Zapoznanie się z krajobrazem lasu jesienią, poznanie warstw lasu oraz leśnych zwierząt.
- Przybliżenie wyglądu i zwyczajów wiewiórki.
- Określenie, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
- Poznanie nazw ptaków i wskazanie, które ptaki odlatują na zimę. Zapoznanie się z życiem ptaków zimą i ich pokarmem.
- Określenie, co to jest zdrowie i w jaki sposób o nie dbamy.
- Jak powstaje chleb? – Omówienie etapów produkcji chleba.
- Omówienie, jakie są rodzaje zbóż.
- Zapoznanie się z piramidą zdrowia.
- Poznanie drogi listu i zawodu listonosza.
- Wprowadzenie liter: „M,m”, „T,t”, „I,i”, „D,d”.
- Wprowadzenie cyfr i liczb: 4, 5.
- Nauka wiersza „Jeżyk” i piosenki „Kto to jest?”
Tematy kompleksowe:
- Co zwierzęta robią jesienią?
- Co ptaki robią jesienią?
- Wiem co jem i dlatego jestem zdrowy.
- Jak przekazujemy informacje.
Nauka wiersza „Jeżyk”
Ktoś pod liśćmi smacznie śpi,
o jabłuszku słodkim śni.
W kulkę zwinął się malutką,
chrapie cicho, powolutku.
Będzie spać tak aż do wiosny,
wtedy zbudzi się radosny.
Wyjrzą z liści oczka dwa
i popatrzą, czy się da
na słoneczku wygrzać się
i jedzenie znaleźć też.
A gdy jeżyk uzna, że
wszystko dobrze składa się,
łapki swoje rozprostuje
i przed siebie powędruje.
Nauka piosenki „Kto to jest?”
Cztery łapy futro bure,
bardzo lubi miód od pszczółek,
kiedy zima chrapie głośno,
budzi się dopiero wiosną.
Ref. Proszę zgadnij kto to jest?
Chwilę pomyśl, czy już wiesz?
Bystre oczka długi ryjek,
a na grzbiecie komplet szpilek,
chociaż butów zwierz nie nosi,
głośno tupie pośród nocy.
Ref. Proszę zgadnij kto to jest?
Chwilę pomyśl, czy już wiesz?
Rude futro i ogonek,
ząbki mocne naostrzone,
sprawnie gryzie więc orzechy,
zwinnie skacze dla uciechy.
Ref. Proszę zgadnij kto to jest?
Chwilę pomyśl, czy już wiesz?