Założenia wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc styczeń

 

  1. Utrwalimy zwyczaje związane z żegnaniem starego i witaniem nowego roku.
  2. Zapoznamy się z cyklicznością pór roku i nazwami miesięcy. Dostrzeżemy rytm w następowaniu po sobie dni tygodnia oraz dnia i nocy.
  3. Będziemy obserwować, dostrzegać i nazywać charakterystyczne cechy zimowego krajobrazu.
  4. Poznamy nazwy sportów zimowych. Utrwalimy zasady bezpiecznego zachowania podczas zabaw na śniegu i lodzie.
  5. Utrwalimy nazwy członków rodziny, poznamy łączące ich relacje. 
  • Poznamy słowo ,,szacunek” w odniesieniu do osób starszych, nauczymy się dostrzegać ich potrzeby.
  • Zorganizujemy przedszkolną uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka. 
  1. Poznamy znaczenie słów: karnawał, przyjęcie, bal, zabawa, konfetti, serpentyna. Dostrzeżemy różnicę w znaczeniu pojęć ubranie i przebranie.
  2. W zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania :
  • utrwalimy poznane litery drukowane wielkie i małe oraz poznamy nowe:

L, l; U, u; S, s;

będziemy również:

  • globalnie odczytywać sylaby
  • rozwijać świadomość fonologiczną, doskonalić umiejętność analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów 
  • uważnie słuchać tekstów literackich, pogłębiać zasób słownictwa
  • rozwijać koordynację wzrokowo – ruchową oraz motorykę ręki 
  • kształtować umiejętność odwzorowywania
  • rozwijać wrażliwość sensoryczną 
  • zwrócimy uwagę na prawidłowe posługiwanie się nożyczkami oraz narzędziem pisarskim.
  1. W zakresie kształtowania pojęć matematycznych
  • poznamy kolejne cyfry: 7, 8, 9
  • będziemy liczyć w zależności od umiejętności dzieci, tworzyć zbiory, określać ich liczebność, klasyfikować wg. określonej cechy
  • posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi
  • odtwarzać wskazane sekwencje, nazywać kierunki w przestrzeni 
  • określać położenie przedmiotów względem siebie w przestrzeni
  1. Będziemy kształtować poczucie rytmu, wrażliwość, słuch oraz pamięć muzyczną. Utrwalimy układ taneczny do piosenki ,,Listeczki” oraz narodowy taniec ludowy ,,Kujawiak”. Będziemy również wzbogacać doświadczenia plastyczne, rozwijać kreatywność, pomysłowość i wyobraźnię. 

 

Kiedy babcia była mała – piosenka

Kiedy babcia była mała
To sukienkę i fartuszek krótki miała.
Małe nóżki, chude rączki,
i lubiła jeść cukierki oraz pączki.

Ref.: I co, i co, że babcia nam urosła,
że lat ma trochę więcej niż ja i brat i siostra.
I co, i co to ważne, że mam babcię,
że bardzo kocham ją
i śpiewać lubię z nią.

A gdy dziadek był malutki.
To nie nosił adidasów tylko butki.
Nie miał wąsów ani brody
no i nie chciał jeść marchewki, tylko lody.

Ref.: I co, i co, że dziadek urósł trochę,
że lat ma trochę więcej
niż dwa plus trzy plus osiem.
I co, i co, to ważne, że mam dziadka,
że bardzo kocham go
i lat mu życzę sto.

Dawno temu babcia z dziadkiem
w piaskownicy się kłócili o łopatkę.
Dziś na spacer idą sobie,
a gdy wrócą ja im kawę dobrą zrobię.

Ref.: I co, i co, że trochę nam urośli,
że nie są dzieciakami,
że ważni z nich dorośli.
I co, i co, to ważne że są z nami,
niech żyją długi czas
i zawsze lubią nas.

 

Wyliczanka na Dzień Babci i Dziadka – wiersz

Kto nas kocha najgoręcej? 

Kogo my kochamy?
Komu dziś życzenia gorące składamy?

To nasza babcia, której pokażemy,
Jak dzielić uczucia i słowa umiemy:
Ba- bcia! Ba- bcia! Babcia!

To niezwykły przypadek, 

Super także jest dziadek.
Bo nawet w środku nocy

Nie odmówi nam pomocy.

 

Gdy sytuacja jest groźna, 

Liczyć na niego można.
Niechaj nastawi ucha 

I swoich wnuków posłucha:
Dzia- dek! Dzia- dek! Dziadek!

 

Please follow and like us: