
ZAŁOŻENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
Jesień w sadzie
-
poznanie niektórych owoców dojrzewających jesienią, poznawanie trybu życia jeży, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
-
poszerzenie wiedzy o owocach dojrzewających jesienią, poznawanie litery o, O, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie słuchu fonematycznego, kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej,
-
poznawanie nazw niektórych drzew owocowych, poznanie cyfry 1, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, kształtowanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie umiejętności przeliczania, sensoryczne poznawanie liści,
-
poznanie niektórych sposobów robienia przetworów, rozwijanie sprawności manualnej, kształcenie zmysłów (wzroku, dotyku)
Jesień w ogrodzie
-
rozpoznawanie i podawanie nazw niektórych warzyw, czytanie globalne wyrazów: marchew, cebula, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozumienie znaczenia pojęcia „przyjaźń”, doskonalenie współpracy
-
rozpoznawanie i nazywanie niektórych warzyw, poznanie litery a, A, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej i głoskowej, poszerzanie słownictwa,
-
rozpoznawanie jadalnych części roślin, odróżnianie, które rosną pod, a które nad ziemią, rozwijanie ciekawości poznawczej, umiejętności formułowania hipotez, poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane z częściami roślin, stosowanie się do zasad bezpieczeństwa, rozwijanie współpracy
-
poznanie niektórych właściwości warzyw, tworzenie zbiorów, przeliczanie, rozwijanie sprawności ruchowej i orientacji w przestrzeni, kształcenie wrażliwości słuchowej, doskonalenie umiejętności pracy w parach, rozwijanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej
-
rozpoznawanie i podawanie nazw części warzyw (skórki, pestek, miąższu), doskonalenie sprawności językowej, manualnej, poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane z warzywami, rozwijanie ciekawości badawczej, utrwalenie zasad bezpieczeństwa
Jesienny krajobraz
-
odróżnianie środowiska parku i lasu, zdobycie wiedzy o tym, dlaczego liście zmieniają kolor, rozwijanie logicznego myślenia, doskonalenie percepcji słuchowej, rozwijanie empatii i wrażliwości w stosunku do zwierząt
-
poznanie kształtu litery i, I, doskonalenie słuchu fonematycznego, rozwijanie świadomości fonologicznej, rozwijanie umiejętności pracy w parach, rozwijanie odpowiedzialności za własną pracę
-
rozpoznawanie i pisanie po śladzie cyfry 2, określanie jej aspektu kardynalnego i porządkowego, rozwijanie umiejętności orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, doskonalenie przeliczania,
-
utrwalenie informacji o skarbach jesieni, doskonalenie umiejętności rozpoznawania poznanych wcześniej liter, ćwiczenie pamięci, rozwijanie słuchu muzycznego, kształtowanie wrażliwości muzycznej, doskonalenie współpracy
-
utrwalenie wiedzy o jesiennych zmianach w przyrodzie, doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie kreatywności, rozwijanie sprawności, poczucia własnej wartości i odpowiedzialności za innych
Deszczowa pogoda
-
przypomnienie wiadomości o zmianach zachodzących w przyrodzie późną jesienią, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na tematy związane z uczuciami, rozwijanie umiejętności nazywania emocji, ćwiczenie wyobraźni, rozwijanie empatii, doskonalenie umiejętności opisywania emocji
-
poznanie kształtu litery e, E, doskonalenie świadomości fonologicznej, słuchu fonematycznego, przygotowanie do umiejętności czytania i pisania, doskonalenie umiejętności wygrywania i przegrywania podczas zabawy, rozwijanie współpracy
-
rozpoznawanie i pisanie cyfry 3, rozumienie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby 3, poznanie niektórych właściwości wody, rozwijanie ciekawości badawczej, utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania eksperymentów, rozwijanie współpracy
-
utrwalenie wiedzy o tym, skąd biorą się kałuże, rozwijanie słownika czynnego i słuchu fonematycznego, doskonalenie słuchu muzycznego,
-
utrwalenie informacji o deszczowej, jesiennej pogodzie, rozwijanie wrażliwości muzycznej, słuchu fonemowego,
PIOSENKA „JESIENNA MALARKA” 1.Czary-mary, czary-mary, krach, krach, krach! jesień dziś czaruje tysiącem barw. Żółty, złoty i czerwony na pędzlu ma, dzieciom dziś nim w noski da! Ref.: Jabłka na czerwono, gruszki na zielono,
Muchomora w białych kropek pięć, a kropelki deszczu to na kolorowo, jeśli będzie chęć. 2. Czary-mary, czary-mary, pac, pac, pac, Jesień ma malarskich tysiące prac. I brązowy i zielony na pędzlu ma, dzieciom dziś nim w noski da! Ref.: Jabłka na czerwono, gruszki na zielono…. 3. Czary-mary, czary-mary, chlap, chlap, chlap, Skacze po kałużach siostra i brat. Chociaż jesień chlapie deszczem, to każdy wie, Że w kolory wciąż grać chce. Ref.: Jabłka na czerwono, gruszki na zielono….WIERSZ „JESIEŃ” Jesień na paluszkach Spaceruje w parku I rozdaje wszystkim Swe skarby w podarku Wręcza nam bukiety Kolorowych liści I smutek zamienia W roześmiane myśli Nasypie w berety Albo do kieszeni – Kasztanów, żołędzi I złotych promieni Pozdrowi wiewiórkę Roześmianym echem A potem pożegna – Cichutko, z uśmiechem…




