Założenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc
Wrzesień
- Zapoznanie dzieci z wyglądem własnej sali, rozmieszczeniem kącików tematycznych.
- Zapoznanie ze słowami określającymi położenia wybranej zabawki w przestrzeni: wyżej, niżej, między
- Rozwijanie umiejętności właściwego segregowania zabawek i odkładania ich na swoje miejsce
- Uświadomienie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sali, szatni i na podwórku
- Zwrócenie uwagi na używanie form grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuję
- Zwrócenie uwagi na właściwe trzymanie narzędzi takich jak kredka, pędzel i nożyczki
- Różnicowanie wielkości: mała – duża i właściwe określenie dwóch wielkości względem siebie
- Rozwijanie zainteresowań plastycznych dzieci
- Rozwijanie poczucia rytmu.
- Rozwijanie umiejętności szybkiego tworzenia koła
- Utrwalenie nazw części ciała człowieka,
- Kształcenie umiejętności dostrzegania w każdej osobie pozytywnych cech
- Zwrócenie uwagi na właściwe odnoszenie się do kolegów i koleżanek
- Zapoznanie dzieci z pomieszczeniami przedszkola: szatnia, sekretariat, gabinet dyrektora, kuchni, inne sale zabaw dzieci, itp.,
- Kształtowanie właściwego stosunku do pracowników placówki i umiejętności zachowania się wobec nich
- Wytworzenie miłej i radosnej atmosfery
- Zapoznanie z określeniami położenia przedmiotu w przestrzeni, posługiwanie się zaimkami: na, pod, za, obok.
- Zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach,
- Zapoznanie dzieci z różnymi oznaczeniami przejścia dla pieszych: znak drogowy, sygnalizator świetlny, pasy – zebra,
- Kształcenie umiejętności przechodzenia na drugą stronę jezdni
- Budzenie zainteresowań otoczeniem
- Zapoznanie dzieci z nazwą miejscowości, w której mieszkają dzieci
- Zapoznanie z rolą policjanta w naszym codziennym życiu
- Kształtowanie właściwego stosunku do pracy policjanta i rozumienie jej jako obowiązku społecznego
- Zapoznanie z drzewami liściastymi: kasztanowcem i dębem oraz owocami tych drzew
- Zapoznanie dzieci z budową drzewa: korzeń, pień, gałęzie, konary, liście
- Utrwalenie znajomości figury geometrycznych
- Rozwijanie umiejętności liczenia
- Rozwijanie analizy słuchowej poprzez podział wyrazów na sylaby
- Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie
- Kształcenie umiejętności analizy i syntezy wyrazów
- Kształcenie umiejętności rozpoznawania owoców za pomocą różnych zmysłów
- Kształtowanie przekonania o konieczności jedzenia owoców i picia soków, jako źródła witamin,
- Wdrażanie dzieci do mycia owoców przed spożyciem
- Rozwijanie procesów poznawczych takich jak: myślenie, pamięć, uwaga, mowa w toku słuchania
- Wdrażanie do estetycznego wykonania pracy, wyrabianie nawyku doprowadzania pracy do końca
„Jesień” – wiersz Doroty Kossakowskiej
Idę dzisiaj do parku w południe,
Gdzie przyroda wygląda tak cudnie.
Kasztanowiec w żółtym ubranku,
Jest szczęśliwy, bo wstał o poranku.
I zobaczył dęby brązowe,
Co żołędzie sypią wciąż nowe.
Kasztanowiec pomyślał więc stary,
Pewnie jesień znów robi nam czary…
Zaraz moje kasztany też spadną.
Gdzie polecą? Czy dzieci odgadną?
„Z poważaniem jesień” – piosenka
Pani jesień listy pisze
na pożółkłych liściach.
Atramentem z tej kałuży
co jeszcze nie wyschła.
Ref. I wysyła telegramy
roztargnionym ptakom.
Przypomina by leciały
ku podniebnym szlakom.
Sms-y w świat wysyła.
Każdy w inny deseń,
które pięknie podpisuje:
Z poważaniem jesień.
Pani Jesień listy nosi
w koszu wiklinowym.
Na kopertach znaczki klei
Z liściem kalinowym.
Ref. I wysyła telegramy
roztargnionym ptakom.